Τ' ασημένιο το φεγγάρι
''θα του 'βαζα αντίς από 'να, δυο φεγγάρια ανόμοια«Το διάδημα του φεγγαριού» στο μέτωπο της νύχτας, όπως είναι φυσικό, δεν θα μπορούσε να λείπει απο τα τοπία της ποίησης του Οδυσσέα Ελύτη «γερμένο μες το γιασεμί», «γίνεται το αραχνοΰφαντο του πεπρωμένου να διαβάζεις», βγαίνοντας αργά και ιερατικά μόνον όταν έχουν πέσει «στον ύπνο οι βλάστημοι» ανοίγοντας «φεγγερά περάσματa», «σαν ημισέληνος της νοσταλγίας», «πανσέληνος του Ερωτα» «Σαν αίνιγμα διαβασμένο απο τη θάλασσα» Φτιάχνοντας το δικό του ουρανό, όπως αναφέρει στην ποιητική του συλλογη <<Τα μικρά έψιλον>> το 'να μικρό σαν παιδί, τ' άλλο μεγάλο σαν παράπονο.'' (Μαρία Λαμπράκη) Το αίνιγμα της Σελήνης, ακόμη κι αν είναι διαβασμένο από τη θάλασσα, όπως γράφει ο Ελύτης, παραμένει, ωστόσο, σχεδόν πάντοτε άλυτο και σαγηνευτικό για τον άνθρωπο. Μια έλξη μαγική, που διαπερνά τα στρώματα του αιθέρα κι έρχεται να τραβήξει με τ' αόρατα μεταξένια της νήματα κάθε νυχτερινό βλέμμα, κάθε ανομολόγητη νοσταλγία, κάθε έρωτα... Ερμούπολη, Σύρος Το Άξιον Εστί - Δοξαστικόν - 1959 (απόσπασμα) Νυν της Σελήνης το μελάγχρωμα το ανίατο Αιέν το χρυσοκύανο του Γαλαξία σελάγισμα Οδ. Ελύτης, Ανοιχτά χαρτιά, Ίκαρος) Πεζά κείμενα(Παιδί, παιδάκι)«… Μια νύχτα η μητέρα μου αγρυπνούσε μ’ ένα κομμάτι φεγγαριού στα χέρια της. Ήταν κόκκινο, πελώριο, μυτερό στην κόψη του καθώς πριόνι, κι έβγανε καπνούς. Εκείνη, καθισμένη σ’ ένα βράχο, δε μιλούσε, μόνο κοιτούσε μακριά κατά το Λιγονέρι. Μια φυσαρμόνικα έκλαιγε σ’ όλο το μάκρος της ακρογιαλιάς κι έβλεπες οι σκιές να Μεγαλώνουν. Ύστερα πήρε να φυσάει. Άκουγα ένα ένα τα φύλλα να μιλάν μέσα στον ύπνο μου. «Παιδί, παιδάκι.» Το νερό με ταλάντευε – κι όλη τη στεριά μαζί μου, και τα τζάμια που αστράφτανε πέρα και τα λευκά μετέωρα δώματα. Ήταν μια νύχτα πίσσα μαύρη. Αγριεμένα βελάζανε τα κύματα. Μια γερόντισσα με ξέπλεκα λευκά μαλλιά και λαχούρι στους ώμους ασημένιο τον κρατούσε απ’ το χέρι και πήγαινε, μέσα στην κοσμοχαλασιά. Ήτανε όμορφη! Όμορφη! Αγγέλισσα σωστή, που ευωδίαζε δεντρολίβανο. Μέσα σε λίγες ώρες μου ‘πιε όλο το σκοτάδι ως την στερνή σταγόνα. Χαράματα, όταν άνοιξα τα μάτια, κιόλας έστεκε ορθή, στραμμένη κατά την Ανατολή…» ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ (1940) Οδυσσέας Ελύτης (αποσπάσματα) ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ IV Ένας ώμος ολόγυμνος Σαν αλήθεια Πληρώνει την ακρίβεια του Στην άκρια τούτη της βραδιάς Που φέγγει ολομόναχη Κάτω απ' τη μυστικιά ημισέληνο Της νοσταλγίας μου.
Οδυσσέας Ελύτης
|
Platamon castle -foto from TripAdvisorΗΛΙΟΣ Ο ΠΡΩΤΟΣ (1943)- Οδυσσέας Ελύτης(αποσπάσματα)
Ή πάλι νύχτα μ' άσωτα βιολιά
|